Розробки


Практичні завдання та інтерактивні вправи до уроків
Тема. Утворення хмар та випадання дощу. Кругообіг води в природі
Завдання 1. Відгадайте загадку. За якими ознаками здогадалися, про що
йдеться?
Мене п’ють, мене ллють,
По мені ковзаються,
Від мене ховаються,
Хоч зі мною й граються.
Здогадався вже, хто я?
Звичайнісінька (вода).

Завдання 2. Гра «Шифрувальники». Відгадай, що написано над малюнками
і тоді зможеш відкрити їх.

ІДЛ ААПР ОВАД

Завдання 3. Попрацюйте в парах. Доповніть твердження:
Вода у рідкому стані – це …, …, ….

Вода у твердому стані – це …, …, ….
* (Слабшим учням можна запропонувати вибрати потрібні слова з підказки –
лід, дощ, сніг, роса, туман, град. Як варіант, можна запропонувати таким
учням скористатися малюнками:

Завдання 4. Гра «Чую, бачу, відчуваю».
Послухайте аудіозапис (імітація
дощу). Що ви уявили? А тепер самі спробуйте передати такі явища, як сніг,
туман, роса, град, пара.
Завдання 5. Попрацюйте у групах.
1 група. Скласти діалог між зайцем Коською
та Струмочком.

2 група. Скласти діалог між Коською та
Хмаринкою.

3 група. Скласти діалог
між Коською та Сніжком.

Завдання 6. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Доведіть, що вода – велика мандрівниця.

Тема. Погода та її складові. Спостереження за погодою рідного краю
Завдання 1. Розгадайте ребус і дізнайтеся тему уроку.

( погода )

Завдання 2. Попрацюйте у групах.
Оберіть правильне (на вашу думку) визначення поняття «погода».
Погода – це зміни опадів у даній місцевості у певний час.
Погода – це зміни прилеглого до поверхні землі повітря у даній місцевості у
певний час.
Погода – це зміни стану неба у даній місцевості у певний час.

Завдання 3. Попрацюйте у групах.
Відгадайте загадки.
Яким словом можна об’єднати відгадки? Покажіть одну з них за допомогою вправи «Мім». В яку  пору року найчастіше можна бачити це явище?

Група №1
1.Шумить у полі, у саду, лопоче і гуде.
Нікуди з дому я не йду, Тому що він іде. (Дощ)

2. Взимку у саду на вітах заіскрились білі квіти.
Хто ж цей диво-садівник, що зробив такий квітник? (Іній)
Група №2
1.     В небі хмара пролетіла, Білий пух порозсипала,
Він на землю міцно ліг, називають його ….. (Сніг)

2.     Блиснула, Зламалася, Десь умить сховалася.
Не впіймати, Не догнати, Тільки одголос чувати. (Блискавка)
Група №3
1.     Хоч без крил, але літаю, вербі коси розплітаю.
Погойдаю в лісі гілку, заколишу в квітці бджілку.
Якщо добре розлютити, можу шкоди наробити. (Вітер)
2.Трох-торох, трох-торох, з неба сиплеться горох:
не солодкий та смачний, а холодний, льодяний. (Град)
Група №4
1.     Із зимою він приходить, Щічки дітлахам щипає.
По озерам кригу водить, Шибки гарно одягає. (Мороз)
2.Влітку на світанку, як товстий жупан,
В лузі біля річки лежить густий… (Туман)
Завдання 3. Інтерактивна вправа «Дискусія» на тему «Вітер: за і проти»
«Стверджуюча» команда – дівчатка – висловлює свої твердження, аргументи
щодо вітру як друга.
«Заперечуюча» команда – хлопчики – мають знайти свої докази щодо вітру як ворога.
Завдання 4. Дидактична гра «Вірю – не вірю»
(зелена сигнальна картка – «вірю», червона – «не вірю»)
Чи вірите ви, що...
– Дощ може бути кольоровим червоним, жовтим чи білим?
– Дощ може випадати у вигляді риби чи фруктів?
– Щоб прогнати велику грозову хмару, люди стріляють із спеціальних
гармат?
– Тумани приносять користь?
– Град може вбити тварину?
Завдання 5. Попрацюйте в групах.
 Прочитайте цікавинки про опади. Доведіть, або спростуйте свій вибір варіанту у грі «Вірю – не вірю».
Група №1
Град
Метеорологи розповідають, що у 1939 році в окрузі станції Нальчик випав
град розміром з куряче яйце. В результаті було знищено 60 тисяч гектарів
пшениці, на пасовищі вбито близько 2 тисяч овець.
В цьому ж році в Індії після граду, який випав знайшли градину, що важила
3–4 кг. Кажуть, тоді градом вбило слона. Найбільшу ж градину знайшли під час літньої грози в 1902 році в Китаї її вага досягла 4,5 кг.
Група №2
Туман і ворог, і друг
Тумани приносять людству багато горя та нещастя. Велика кількість
катастроф виникла в світі з їх вини. Густі тумани, які не розсіюються на протязі кількох днів, дуже шкодять живим організмам. Але тумани можуть бути і друзями. Весною чи восени, коли настають ранні заморозки, які дуже шкодять рослинам садів, городів та полів, на допомогу приходить туман. Під ковдрою туману рослинам тепло і заморозки їм не страшні.
Група №3
Щоб розігнати туман чи величезну грозову хмару, люди у давнину стріляли з гармат, голосно кричали, розмахуючи руками. Пізніше ці спостереження допомогли вченим створити такі пристрої, які за допомогою сильних різких звуків розбивають грозові хмари.
Група №4
Дивні дощі
Бувають випадки, коли з неба ллється червоний, чорний, жовтий, сірий чи
молочно-білий дощ. Виявилось, що колір дощу залежить від того, які
барвники потрапляють в атмосферу під час виверження вулканів, піщаних бур, лісових пожеж. У 1956 році в Києві випав «молочний» дощ. Дослідники виявили в ньому частинки білої глини. У Вірменії був випадок, коли величезний ливень висипав з неба на голови зачудованих селян безліч риби. Траплялись дощі з медуз, жаб, водоростей. Одного разу буря зруйнувала склади пшениці в Іспанії і висипала їх дощем на селище бідняків. А іншого разу, піднявши вгору зібраний врожай апельсинів, розсипала їх на протязі декількох кілометрів. Бідняки вважали це «Божим даром».
Завдання 6. Попрацюйте в парах.
Виберіть із списку професії людей, робота яких дуже залежить від прогнозу погоди. Поясніть свій вибір.
Хлібороб, лікар, вчитель, будівельник, садівник, моряк, бібліотекар, пілот,
рибалка, кухар, вівчар, пасічник, продавець.


Тема. Осінні явища в житті рослин

Завдання 1. Прочитайте вірш.
Вставте пропущені слова – назву пори року.
Про яку пору року йдеться? Доведіть свою думку. Інтерактивна вправа
«Мікрофон».
Завдання учні виконують таким чином:
1-й ряд – працює з першою строфою; 2-й ряд – з другою, 3-й ряд – з третьою.
Діти в школу поспішають, Вітер пісню заспівав
Птиці в вирій відлітають, І листочки закружляв,
Листя жовте, небо синє — Сяє сонячне проміння —
Настає пора …(осіння). Настає пора … (осіння).
Став гарбуз таким пузатим,
Що не зміг його підняти,
Сипле соняшник насіння —
Настає пора … (осіння).
В. Паронова
Завдання 2. З’єднайте плід з рослиною, на якій він виріс. Визначте, до якої
групи вона належить (дерева, кущі, трави).

КАЛИНА ГОРІХ ПОМІДОР КАПУСТА
МАЛИНА ЯБЛУНЯ КАРТОПЛЯ КАВУН
ЦИБУЛЯ КЛЕН ЯЛИНА ЛІЩИНА
Завдання 3. Робота в групах
1 група – «Агрономи» розказують, як підготувати рослини до зими,
вибирають необхідний інвентар для садових та городніх робіт.
2 група – «Лікарі» готують повідомлення про корисні властивості овочів та
фруктів ( по 3-4 на свій вибір).
3 група – «Кулінари» дають рекомендації щодо приготування смачних та
корисних страв з овочів та фруктів.
4 група – «Фермери» дають рекомендації щодо зберігання овочів та
фруктів.
Завдання 4. Зберіть розсипанку і прочитайте одну із прикмет осені.
сніг жовтня пізно. з беріз
До
середини
листя -
не осипалося падатиме
(До середини жовтня не осипалося листя з беріз – сніг падатиме пізно.)
Завдання 5. Перегляньте, як художники відтворили красу осені в своїх
картинах. Попробуйте свої сили. Складіть сенкан про осінь.
Ілюстрації репродукцій картин
Л.Афрємов «Осінь у парку» В. Полєнов «Золота осінь»



Інтелектуальна гра з природознавства “Розумники та розумниці”

Мета.        
Поглиблювати знання учнів про природу, природознавство.
Розвивати логічне мислення, кмітливість, старанність.
Прищеплювати дбайливе ставлення до природи. Виховувати    повагу до товаришів, почуття відповідальності, згуртовувати учнів у колектив.
Обладнання. Емблеми команд «Розумники» та  «Розумниці», картки для   ігор, ребуси, призи.
Форма проведення. Інтелектуальна гра-змагання.
Література
1.     Вержак Р., Івашина Є., Одинак М., Ткачук Л. Екологічне виховання молодших школярів. Чернівці, 1996. – с.105 – 109.
2.     Глушко Л. Інтелектуальна гра «Розумники й Розумниці»// Розкажіть онуку. – 2009. – №30 – 31. – с.55.
3.     Черняєва В. Сценарії шкільних свят. Вип.3. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – с.94-95, 212 – 213.
Зміст гри
У грі беруть участь дві команди по шестеро учнів. Перша команда – шість хлопчиків, друга – шість дівчаток. Кожна команда сидить за своїм столом. 
Хід заходу
Учитель. Здавна між дівчатками та хлопчиками триває суперечка: хто розумніший – хлопчики чи дівчатка? Хто з них кмітливіший та спритніший? Ким краще бути: хлопчиком чи дівчинкою? Звичайно, ким би ти хотів бути, залежить не від тебе, бо ти є вже тим, ким є – хлопчиком або дівчинкою. У цю давню суперечку підключалися й вчені. Ось що вони довели після довгих роздумів та експериментів.
Хлочик. У хлопців мозок важчий та більший, аніж у дівчат.
Дівчинка. Зате дівчата починають говорити раніше за хлопців.
Хлопчик. Хлопці менше бояться болю, ніж дівчата.
Дівчинка. Зате дівчата легше, ніж хлопці, терплять біль.
Хлопчик. У хлопців краще працюють легені та серце.
Дівчинка. Зате у дівчат набагато кращий музичний слух.
Хлопчик. У хлопців яскравіше виявлені творчі здібності.
Дівчинка. Зате  дівчата швидше засвоюють іноземні мови.
Учитель. Ця суперечка триває й досі. Але, любі друзі, ви пересвідчилися, що гарно бути і хлопчиком, і дівчинкою. Сьогодні ми проведемо змагання «Розумники й розумниці». Я сподіваюся, що, виконуючи завдання, діти доведуть, що такі риси, як розум, кмітливість, винахідливість у людини залежить не від статі, а від її характеру. Отже, розпочинаємо нашу гру-змагання.
Дві команди тут присутні.
Ця команда зветься «Розумниці»,
У ній квітоньки-дівчата.
Цю команду звати «Розумники»,
Тут мужні хлоп’ята.
Щоб змагання нам почати,
Треба привітатися,
Про команду-суперницю
Цікаве дізнатися.
Команди вітають одна одну.
Дівчатка. Ми команда «Розумниці»,
Завдання виконуватимемо швидко.
У чеснім змаганні більше балів,
Ніж хлопці здобудемо.
Хлопчики. Команда «Розумники».
Ми спритніші за дівчат,
Але їх поважаємо.
Перемогу у змаганні здобути бажаємо.
Конкурси
 1 .  «Розминка» (за кожну правильну відповідь команда одержує 1 бал).
(Відповідають усно одночасно обидві команди (хто швидше).
1.     Птахам узимку страшніший голод чи холод? (Голод)
2.     Весною чи влітку розцвітає бузок? (Весною)
3.     Чи росте дерево взимку? (Ні)
4.     Шостий місяць року. (Червень)
5.     Яке слово означає дитину вівці? (Ягня)
6.     Яку квітку називають королевою квітів? (Троянду)
7.     Як звати кульгавого друга лисиці Аліси із казки «Пригоди Буратіно» (Кіт Базиліо)
8.     Назва, якої рослини пов’язана із дзвоном? (Дзвіночки)
9.     Де зимують раки? (У норах)
10.                    Яка найбільша змія у світі? (Анаконда)
11.                    Які тварини мають 6 пар ніг? (Комахи)
12.                    Як називається крупа з проса?  (Пшоно)
13.                    У якої тварини колір жиру зелений? (Крокодил)
14.                    Ананас – це овоч чи фрукт? (Фрукт)
15.                    Який місяць року може тривати 28 або 29 днів? (Лютий)
2.     «З’єднай попарно видове і родове поняття» (3 бали)
(Команди працюють на картках)
Шипшина          фрукт
Дніпро                  квіти
яблуко                   кущ
чорнобривці         річка
модрина                гори
Карпати                 планета
Земля                     дерево
Євразія                  сторона горизонту
північ                    материк
Смішинка «Теревені»
·         Привіт!
·         Давно не бачилися!
·         Слухай, а ти на прикметах знаєшся?
·         Та трохи!
·         Тоді скажи, що означає, коли ліве око свербить?
·         Кажуть, плакатимеш!
·         А коли праве?
·         Будеш радіти!
·         А коли права рука свербить?
·         Це до хвороби!
·         А ліва?
·         Гроші одержиш чи подарунок!
·         А коли права нога?
·         Слухай, а ти не пробував помитися?
·         Треба спробувати. А що означає, що в залі стільки дітей і дорослих зібралося?
·         Це означає, що змагання сьогодні!
·         То чого ж ми теревені розводимо? Оголошуй наступний конкурс.
(Слово журі)
3.     «Продовжити думку» (2 бали)
(Відповідають усно почергово)
1) До природи…(не неси шкоди).
2) Шрам на дереві – це… (шрам на совісті людини).
3.     «Слова-крученики» (5 балів)
(Команди працюють на картках)
силиця,  бигри, сяміць,слирона, риватна
(Лисиця, гриби, місяць, рослина, тварина)
Гра «Назви слово, що означає предмет живої природи» (для болільників).
(Слово журі) 
4.     «Бліц - опитування» (за кожну правильну відповідь команда одержує 1 бал).
(Команди відповідають усно почергово)
Запитання для хлопчиків
1.     За який час Земля робить повний оберт навколо своєї осі? (24 год)
2.     Як називається шахова фігура і найбільша наземна тварина? (Слон)
3.     Скільки є теплових поясів? (Три)
4.     Як називається прилад для визначення сторін горизонту? (Компас)
5.     Скляна посудина для рибок. (Акваріум)
6.     Птах, санітар лісу, який здобуває собі їжу в корі дерев. (Дятел)
7.     Нелітаючий птах жарких країн. (Страус)
8.     До якої – живої чи неживої – природи належить грунт? (Неживої)
9.     З чого складаються тіла? (З молекул)
10.                    Чи правда, що молоді крокодили люблять здрімнути, піднявшись на  гілках дерев? (Так)
11.                    Море, на якому розташовано порт Одеса? (Чорне)
12.                    Жовта квітка, що пускає своїх діток по вітру. (Кульбаба)
13.                    Назвіть рідку корисну копалину. (Нафта)
14.                    Як називаються тварини, тіло яких вкрите пір’ям? (Птахи)
15.                    На якому материку розташована Україна? (Євразія)
16.                    Скільки місяців триває рік? (Дванадцять)
17.                    Як називається цар звірів? (Лев)
18.                    Людина, яка ловить рибу. (Рибалка)
19.                    Яка пташка ніколи не робить собі гніздо? (Зозуля)
20.                    Найбільш великі небесні тіла, що обертаються навколо Сонця. (Планети)
Запитання для дівчаток
1.     За який час Земля робить повний оберт навколо Сонця? (Рік)
2.     Як називається частина земної поверхні, яку людина бачить навколо себе? (Горизонт)
3.     Скільки морів омивають Україну? (Два)
4.     Яким приладом вимірюють температуру? (Термометром)
5.     Дерево, у якого плоди – жолуді. (Дуб)
6.     Колючий мешканець наших лісів. (Їжак)
7.     Нелітаючий птах Антарктиди. (Пінгвін)
8.     До якої – живої чи неживої – природи належать віруси? (Живої)
9.     Який материк складається з двох частин? (Євразія)
10.                    Чи правда, що  тигри  – чудові плавці? (Так)
11.                    Столиця України. (Київ)
12.                    Надземна частина буряка. (Гичка)
13.                    Як називається перетворення води в природі? (Кругообіг)
14.                    Як називаються тварини, тіло яких вкрите шерстю? (Звірі)
15.                    З якої рослини можна зробити ланцюжок і перстеньок, намистечко і  віночок? (Кульбаба)
16.                    Скільки пір року? (Чотири)
17.                    Як називаються рослини, що використовуються для лікування?  (Лікарські)
18.                    Людина, яка приручає тварин для роботи в цирку. (Дресирувальник)
19.                    Без якої рослини не обходиться Новорічне свято? (Ялинка)
20.                    Природний супутник Землі. (Місяць)
6.Завдання-тести (5 балів)
 (Команди працюють на картках)
1) Які птахи виводять пташенят взимку?
а) дятел;
б) шишкар;
в) лелека.
2) Яка риба без луски?
а) щука;
б) сом;
в)  карась.
3) Яка тварина носить своїх дітей у сумці свого живота?
а) єнот;
б) кенгуру;
в) мавпа.
4) Де живе білочка?
а) в норі;
б) в дуплі;
в) в гнізді.
5) Назви корисну комаху лісу.
а) травневий хрущ;
б) руді мурашки;
в) жук-вусач.
Конкурс пісень про природу (для болільників)
(Слово журі)
2.     «Три запитання» (конкурс командирів) (за кожну правильну відповідь командир приносить команді 1  бал).
(Запитання записані на картках та прикріплені на дошці. Командири почергово відкривають завдання, дають відповіді. )
1.     Скільки основних сторін горизонту? Назви їх.
2.     Скільки океанів? Назви їх.
3.     Чому відбувається зміна дня і ночі?
4.     Чому відбувається зміна пір року?
5.     Як називається шлях, по якому рухаються планети навколо Сонця?
6.     Як називається планета на якій ми живемо?
7.     Що таке материк?
8.     Що таке острів?
9.     Який найбільший материк?
8.     «Розгадати ребус» (2 бали)
40а, 3тон
Конкурс віршів про природу (для болільників)
(Слово журі)
9.     «Розшифрувати і відгадати загадку» (2 бали)
1
сам
7
шим
11 
не
15 
є
8
сто
10
ти
2
не
6
ін
13
во
12
доз
5
а
14
ля
3
бі
4
жить
9
я
Сам не біжить, а іншим стояти не дозволяє. (Мороз)
Загадки (для болільників)
1.     Влітку наїдається, взимку відсипається. (Ведмідь)
2.     Що на зиму роздягається, а на літо одягається? (Дерево)
3.     Крил не має, скрізь літає
Та ще й куряву здіймає. (Вітер)
4.     Що росте догори коренем? (Бурулька)
5.     Летить орлиця по синьому небу,
Крила розкрила, сонце закрила. (Хмара)
6.     Не дід, а сивий,
Не спить, а стелиться,
Вкриває землю й океан
А звуть його… (туман)
(Підбиваються підсумки змагань. Оголошується команда-переможниця конкурсів. Нагородження переможців та учасників гри).
Учитель. Наша гра-змагання ще раз довела, що добре бути і хлопчиком, і дівчинкою. Тому я б радила вам не сперечатися, хто з вас краще, а дружити й допомагати один одному. Хлопчики і дівчатка на знак дружби хочуть подарувати одне одному компліменти.
Хлопчики.
·         Наші дівчатка, як бджілки-трудівниці,
Мами вірні помічниці.
·         Наші дівчатка, як тополі стрункі.
Очі –  як жаринки,
Ручки – як стеблинки,
Коси – як льоночок,
Сміх – як дзвіночок.
Дівчатка – подруги наші.
·         Якщо дражнили ми вас невдало,
Чесне слово, нам соромно стало.
Дуже просимо – ви нас вибачайте
І привітання наше приймайте.
Дівчатка.
·         Дорогі наші хлопчики,
Будьте, як дубок, міцні.
Як сокіл у небі, зіркі.
Будьте здорові, будьте щасливі.
Будьте, як сонце, красиві.
Будьте, як соловейко, дзвінкі.
Будьте, як струмочок, гомінкі.
·         На сварці ставлю крапку.
Нема: твоє, моє.
Нехай хлоп’я й дівчатко
Один одному руку подає.
Згода, хлопці?
Хлопчики.  Та вже згода.
Учні виконують пісню «Справжній друг» (муз. Б.Савельєва, сл. М.Пляцковського).



Географія 7 клас
Урок 35
Тема. ПІВНІЧНА АМЕРИКА: ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ, ІСТОРІЯ ВІДКРИТТЯ Й ОСВОЄННЯ. ПРАКТИЧНА РОБОТА 9 (початок). ПОЗНАЧЕННЯ  НА КОНТУРНІЙ КАРТІ НАЗВ ГЕОГРАФІЧНИХ ОБ’ЄКТІВ МАТЕРИКА
Мета
Навчальна: ознайомити учнів із загальними відомостями про материк; формувати знання про географічне положення Північної Америки; поглибити та систематизувати знання про дослідження та освоєння материка; вдосконалювати вміння характеризувати географічне положення материка;
Розвивальна: розвивати вміння складати цілеспрямований опис об’єкта за типовим планом, аналізувати інформацію, виділяти головне;
Виховна: виховувати пізнавальну активність, інтерес до вивчення теми, самостійність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Опорні та базові поняття: географічне положення, екватор, тропік, нульовий меридіан, крайні точки, географічні координати, берегова лінія.
Географічна номенклатура: миси: Мерчисон, Мар’ято, Принца Уельського, Сент-Чарльз; затоки: Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска; острови: Гренландія, Ньюфаундленд, Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антильські, Канадський Арктичний архіпелаг; півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска, Юкатан.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ ТА НАВИЧОК УЧНІВ
– Які материки вами було досліджено на попередніх уроках географії?
– Які епітети з префіксом “най-” можна застосувати до кожного з них?
– Які материки в часи Великих Географічних відкриттів дістали назву «Новий Світ»? З іменами яких мореплавців і дослідників пов’язані відкриття та вивчення Нового Світу?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ви вже знаєте, що Північна Америка разом із Південною Америкою утворює частину світу Америку. Однак природа північноамериканського континенту зовсім інша, ніж на материках, досліджених раніше. Її природні комплекси дуже різноманітні, серед них багато унікальних: гаї гігантських секвой, гігантські озера, області вулканів та гейзерів, глибокі каньйони тощо. Природа Північної Америки має досить загальних ознак з природою континенту, на якому ми з вами живемо.
Відповідно до плану вивчення материка, наша робота починається з визначення ознак його географічного положення.
– Пригадайте план характеристики географічного положення материка.
– Які уміння вам потрібні для виявлення особливостей географічного положення?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Географічне положення
– Площа: 24,2 млн км2, за формою нагадує трикутник.
– Розташована в Західній та Північній півкулях; на півночі його перетинає Північне полярне коло, на півдні – Північний тропік.
Наслідки:
Протяжність від полярних широт майже до екватора визначає велике розмаїття природних умов.
– Ширша частина лежить у північному помірному і холодному поясах, а південна звужена – у жаркому тепловому поясі.
– Крайні точки: північна – мис Мерчисон (72° пн. ш.; 95° зх. д.), південна – мис Мар’ято (7° пн. ш.; 81° зх. д.), західна – Принца Уельського (66° пн. ш. 168° зах. д.), східна – мис Сент-Чарльз (52° пн. ш.; 56° зх. д.).
– Протяжність: за меридіаном 100° зх. д.: 68° – 17° = 51°, 51 • 111 = 5661 км; за паралеллю 40° пн. ш. (1° = 85,4 км), 124° – 74° = 50°, 50 •85,4 = 4270 км.
– Материк омивають океани: Атлантичний, Північний Льодовитий, Тихий. Складна конфігурація берегової лінії. Великі півострови: Аляска, Каліфорнія, Лабрадор, Флорида, Юкатан. Острови: Гренландія, Ньюфаундлен, Великі та Малі Антильські острови. На півночі розташований Канадський Арктичний архіпелаг, що налічує понад 35 тис. островів, серед яких найбільшими є Баффінова Земля, Вікторія, Банкса. З півночі та півдня в материк глибоко врізаються дві великих затоки – Гудзонова та Мексиканська.
– Найближчі материки: Південна Америка, що з’єднується з Північною Америкою Панамським перешийком та Євразія, відділена Берінговоюпротокою.
Практична робота 9. Позначте на контурній карті миси: Мерчисон, Мар’ято, Принца Уельського, Сент-Чарльз; океани Тихий, Північний Льодовитий, Атлантичний.
2. Історія відкриття й освоєння
Відкриття вікінгів (Х-ХІ ст.). Плавання Х. Колумба (1492 р. – відкриття Америки).Англійська експедиція під керівництвом Дж. Кабота (1497-1498 рр.). Похід Е. Кортеса (1519 р.). Експедиція В. Берінга й О. Чирикова (1741 р.). «Російська Америка» (1732-1867 рр.).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
– У яких географічних поясах і півкулях розташована Північна Америка?
– Водами яких океанів і морів омиваються береги материка?
– Узбережжя яких океанів характеризується значною зрізаністю?
– Яке практичне значення мають знання про характер берегової лінії?
– Які особливості географічного положення Північної і Південної Америки дають підставу об’єднати їх в один континент – Америку, яку раніше називали Новим Світом?
– У назвах яких географічних об’єктів Північної Америки відбиті імена її першовідкривачів і дослідників?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– Ознайомтеся з фізичною та тектонічною картами Північної Америки.
– Позначте на контурній карті елементи берегової лінії материка (продовження практичної роботи 9).

Немає коментарів:

Дописати коментар